Mededelingen van het bestuur

Notulen ALV van 02-04-2025
Aanwezig: 33 leden + voltallige bestuur (5 personen).
Afwezig: met vermelding tuinders van tuin 9b, 23, 29b, 31b en 56
Gastheer: Adviseur water en klimaat van de gemeente Brummen.

1- De voorzitter opent de vergadering:
De voorzitter heet een ieder van harte welkom. Fijn dat er weer goede belangstelling is voor onze jaarlijkse vergadering. Na een extreem nat 2024 hebben we nu te maken met een periode van droogte. Vele tuinders zijn enthousiast begonnen met tuinieren.
De voorzitter vraagt een minuut stilte voor degene die ons zijn ontvallen.
2- Ingekomen stukken:
Deze zijn afkomstig van onze communicatie met de gemeente. Het bestuur heeft een goede samenwerking met de gemeente Brummen aangaande afstemming wateroverlast, bezorging compost, grind, palen en het maaibeleid rondom de tuindersvereniging.
3- De notulen Algemene Ledenvergadering:
De notulen van 17 april 2024 zijn goedgekeurd.
4- Financiële zaken/ Power Point presentatie:
De vereniging sloot het jaar 2024 af met 64 leden, er zijn 19 leden uitgestroomd en 9 nieuwe leden ingestroomd. Voordeel is dat we geen wachtlijst meer hebben.

  • Door het natte tuinjaar zijn er veel “overige” kosten gemaakt, wat vooraf niet was begroot. Er is geïnvesteerd in waterpompen, afvoerslangen en accu’s. Eén tuinlid is zeer verdienstelijk geweest in het wegpompen van het overtollige water. Daar tegenover staat dat er weinig water is gebruikt waardoor we van Vitens een grote som geld terugbetaald kregen.
  • De bestuurskosten waren eveneens lager begroot dan gerealiseerd, dit is te wijten aan o.a. de succesvolle winterborrel met snack dat ten lasten kwam van het bestuur.
  • Voor 2026 zal de Huur van een perceel en Entreegeld gelijk zijn aan die van 2025,
    NB: betalen vóór 1 maart van het volgende jaar
  • Het boekjaar 2024 is positief afgesloten, méér ingekomen dan dat er uit is gegaan. Er is géén gebruikt gemaakt van de ”voorziening onderhoud”.
  • Op 13 februari jl. heeft de kascommissie een check gedaan op de inkomsten en uitgaven, zij adviseren de aanwezige leden om de penningmeester decharge te verlenen. De leden stemmen hiermee in.
  • Voor 2026 hebben de tuinders van tuin 46 en tuin 36 zich beschikbaar gesteld voor de Kascontrole, zij zullen voor het boekjaar 2025 vertegenwoordigd zijn in de kascommissie.

5- Benoeming Bestuur:

  • Het algemene bestuurslid “Tuincommissie” Tuinder van tuin 44 is na 6 jaar afgetreden en wordt bedankt voor zijn inzet met een bon en bloemen. Tuinder van tuin 29b volgt hem op als algemeen bestuurslid “Tuincommissie”voor de komende 3 jaar.
  • De voorzitter is herkozen maar geeft aan volgend jaar (2026) te gaan stoppen. Geïnteresseerden graag opgeven om het voorzitterschap over te nemen.
  • De penningmeester is herkozen voor de komende 3 jaar.

6 – Wijziging punt 4 van de huurovereenkomst

Deze wijziging geldt voor alle leden, zowel voor bestaande- als nieuwe leden. Er is niet gekozen om borg te gaan heffen omdat we het bezwaarlijk vinden om achteraf borg te vragen aan tuinders die al lid zijn van de tuinvereniging en het bedrag voor borg dekt niet de lading voor het opruimen en zwart maken van een tuin. Onderstaande wijziging geldt vanaf heden voor alle leden van onze vereniging.

…., tenzij huurder voor 1 november met het opzegformulier te kennen geeft het huurcontract te willen beëindigen. Opzegging kan uitsluitend met het opzegformulier. De tuin dient kaal en zwart opgeleverd te worden, zonder opstal, behalve als de navolgende huurder de opstal overneemt. Deze overname zal worden vastgelegd op het contract van de nieuwe huurder. Als de tuin niet schoon is dan zijn de kosten voor opruimen en schoonmaken voor de verlatende tuinder.

7- Tuincommissie en schouwrooster 2025:

Grind dat is geleverd door de gemeente mag niet in de tuinen gebruikt worden. De reden is dat bij het opzeggen van een tuin het onbegonnen werk is om het grind eruit te graven. Het grind is alleen voor op de paden langs de tuinen. Bladcompost van de gemeente wordt nog geleverd. Afdekplastic voor algemeen gebruik kan naast het gemeenschappelijke hok gepakt worden en na gebruik daar weer opgeborgen worden. Alle percelen worden voorzien van een nummer + a/b en verrotte palen in de omheining worden vervangen.

Schouwrooster 2025: week 19 (5 t/m 11 mei); 29 (14 t/m 20 juli); 39 (22 t/m 28 september)

8- Rondvraag:

Opmerking van een lid, het schuilhok moet nodig opgeruimd worden (inmiddels uitgevoerd). Voorstel om twee keer per jaar een gezamenlijke actie te plannen om het tuinencomplex op te ruimen. Lid van tuin 17a deelt mede dat de excursie naar de bijenstal voor kinderen van de basisscholen in Eerbeek op woensdagochtenden in april en mei gaan plaatsvinden. Ze willen daarbij ook een bezoek brengen aan de volkstuin, daar is akkoord voor gegeven. Er worden vrijwilligers gevraagd om de kinderen op de volkstuin te begeleiden, daarvoor hebben 3 leden zich opgegeven, coördinatie ligt bij tuinder 17a

9- Wateroverlast/Hoge grondwaterstand:

Adviseur water en klimaat van de gemeente Brummen presenteert zijn Power Point presentatie. Voor de wateroverlast en de veranderende grondwaterstand op ons volkstuinencomplex is de situatie in de hele gemeente Brummen en de Veluwe van belang. Het is gebleken dat water zich onvoorspelbaar gedraagt. Gemeente, Waterschap en Provincie werken nauw samen om gezamenlijk te zoeken naar oplossingen tegen wateroverlast. Eerbeek ligt in een overgangszone, dit heeft invloed op de waterhuishouding, mede door het kwelrijke gebied (grondwater wordt door druk omhoog geduwd) was het gevolg wateroverlast. Dit wordt bepaald door de natuur waar we weinig invloed op hebben.

Wat betreft de tuinen is het beleid gericht op het droog houden op maaiveld niveau. Advies is om een zaksloot te graven aan de buitenkant van het tuinencomplex. Dit voorstel wordt onderzocht. De afgegraven grond kan dan gebruikt worden om de laagst gelegen tuinen op te hogen.

Na de uitleg was er ruimte voor dialoog. Een bestuurslid merkte op waarom niet een zaksloot graven aan zowel de linker- als rechterkant van het tuinencomplex, deze optie zal worden meegenomen in verdere uitwerking van het plan. Een lid merkte op géén vertrouwen te hebben in een zaksloot “nat is nat en droog is droog”, dat hoort bij onstuimig weer. Enkele leden merkten op of het nog nodig was gezien de kosten en vele arbeid, immers zo’n natte winter komt eens in de 100 jaar voor. De adviseur geeft aan dat het vermoeden is dat door klimaatverandering er eerder problemen zullen zijn. Een ander lid wilde weten of verhuizen van het complex naar bijvoorbeeld het Hungeling nog een optie is. Deze optie was door het bestuur tegengehouden, eerst zoeken naar andere alternatieven. De zaksloot zal nooit de ultieme oplossing zijn van wateroverlast maar vangt deels het te veel aan hemelwater op. Het plan zal verder worden uitgewerkt, wat zijn de kosten, wat voor gevolgen heeft het voor de tuinen die mogelijk moeten inschikken, welke informatie komt er uit de grondwaterpeilingen, wat komt er uit het rapport sluiting fabriek de Hoop en tot slot wat vindt, onze buurman, de agrariër ervan. De ontwikkelingen zullen in goed overleg met de leden plaatsvinden en eventuele uitvoering ervan pas na meerderheid van stemmen van de leden.

*NB: De PP-presentatie is als bijlage toegevoegd!

10- Afsluiting:

De voorzitter bedankt de gastspreker met een bos bloemen en de leden voor hun voor aanwezigheid.

Het bestuur van Volkstuinvereniging Eerbeek